Ebeltoft - Trustrup jernbane ETJ

ETJ var 22,5 km lang og blev indviet 26. marts 1901. 

Den udgik fra Ebeltoft station. 

Derefter fulgte:

  • Vibæk trinbræt, oprindeligt øst for Vibæk Strandvej - 1964 flyttet til vestsiden ved campingpladsen.
  • Dråby Trinbræt
  • Skjærsø station
  • Stubbe trinbræt - oprettet 1925
  • Gravlev station - nedgraderet 1933 til trinbræt med sidespor.
  • Hyllested station
  • Rosmus station- nedgraderet 1933 til trinbræt med sidespor.
  • Ny Balle trinbræt - oprettet 1925, godsstation fra 1935.
  • Balle station
  • Attrup Kær trinbræt- oprettet 1925
  • Trustrup ved DSB stationen.

Fra 1924 fortsatte aftentoget til Grenaa – fra 1925 også middagstoget.
Fra 1932, efter at ETJ havde fået endnu en motorvogn, fortsatte alle tog til Grenaa med mulighed for stop ved Homå Trinbræt (Oprettet af ETJ 1926) og Ålsø Trinbræt.
1934 startede Grenaa-Hundested færgefart, og både DSB og ETJ kunne via Grenaas havnespor køre helt til ned til færgen.

Den 31. marts 1968 blev driften indstillet og banen nedlagt. 


Ebeltoftbanens første tre lokomotiver blev bygget af fabrikken Vulcan i Maribo.


Damptog fotograferet en kold vinterdag kort efter afgangen fra Ebeltoft, ca. 1920.


ETJ Køreplan oktober 1946


Efter banens nedlægning i 1968 blev skinnebusmateriellet nogle måneder senere kørt til Randers og passerer her Ryomgård station. Den forreste motorvogn SM 1 blev bevaret af Dansk Jernbane-Klub; de øvrige vogne blev hugget op.
Herudover er også personvogn ETJ C1 bevaret. Den befinder sig i Aalborg og bruges af "Limfjordsbanen" i deres veterantog.

Læs evt. mere på Jernbanen.dk

Der er udgivet en bog om Ebeltoft banen. Se forlagets hjemmeside her.

Se også filmene om Ebeltoft banen på YouTube. Se menupunkt "Film"

.